Spring naar hoofd-inhoud

Welkom bij Transfercentrum Onderwijs Zeeland (TCOZ)

Samen met jou als invalkracht zorgen wij ervoor dat het onderwijs van de basisschoolleerlingen in Zeeland óók doorgaat wanneer hun vertrouwde meester of juf langdurig uitvalt.

Zo werkt het
Zodra een van onze aangesloten schoolbesturen bij ons aan de bel trekt omdat de juf of meester langdurig niet kan komen werken, komt TCOZ direct in actie en zoekt in haar systeem naar een match tussen de school en een leerkracht (ZZP-er), onderwijsassistent(e), intern begeleider of LIO-er (leerkracht in opleiding). Dat kan doordat jij als invalkracht al jouw voorkeuren ingevoerd hebt in je digitale dossier in VABO. Door in je agenda duidelijk je beschikbaarheid in te geven kunnen we je benaderen op de dagen dat je wilt en kan werken. Zo voorkom je dat we je onnodig vragen of dat we je passeren.

Wanneer je enthousiast bent over de voorgestelde langdurige invalopdracht, brengen we jou in contact met de schooldirecteur. Indien je interesse hebt in alleen maar kortdurende vervangingen, korter dan 4 weken, dan kun je jezelf aanmelden bij een van de aangesloten besturen. Kortdurende vervangingen invullen valt sinds de zomer van 2022 niet meer onder de taken van TCOZ.
 

Meld je aan!
En laat ons jou inzetten op een school die bij je past.


Onze openstaande vacatures kun je rechtsboven aan de pagina vinden.

 

Ervaring via TCOZ

Nehalennia, leerkracht basisonderwijs:

“Na jaren in vaste dienst werk ik nu sinds 2 jaar als invalkracht via TCOZ.  Ik heb bewust gekozen voor kortdurende vervanging: niet meer gebonden zijn aan een school en zelf mijn rooster bepalen. Geen vergaderingen, geen ouderavonden en ik zit niet meer aan schoolvakanties vast. Dat brak me in vaste dienst namelijk op. Nu heb ik alleen de leuke dingen van het vak, het lesgeven zelf, en is het steeds een verrassing voor welke groep ik sta.

Ook word ik altijd enthousiast ontvangen. Als ik alleen nog maar de deur opendoe en mijn jas ophang, zijn alle collega’s al blij om mij te zien. Dan heb ik nog niet eens lesgegeven! De kinderen wennen meestal snel aan me omdat ze voorbereid worden op mijn komst. Zelf vind ik het prettig om me voor te bereiden door vooraf informatie bij de school op te vragen. Zo weet ik bijvoorbeeld al iets over het lesrooster of de klas en dat is handig, want de rest van de dag is onvoorspelbaar. Daarom moet je flexibel zijn als invaller. Soms heb ik een les voorbereid en loopt het helemaal anders. Dus aanpassen, relativeren en vooral humor hebben. En genieten. Als de kinderen naar me toekomen en een tekening voor me gemaakt hebben, bijvoorbeeld, of even bij me komen om te kletsen.

Zelf heb ik heb de pabo 30 jaar geleden afgerond en ben een aantal jaren later in het onderwijs gaan werken. Een invalsysteem zoals nu bij TCOZ was er toen nog niet. Via een kleine invalpool, geregeld door 1 persoon, heb ik een jaar lang invalwerk op verschillende scholen gedaan. Ik twijfelde nog over bij welke school ik wilde werken en na dat jaar heb ik een voor een vast dienstverband gekozen. Dus; als je net van de pabo komt, niet meer in vaste dienst wilt werken of vanuit een ander deel van Nederland hier komt wonen en nog wat moet wennen: ga aan de slag als invaller. Ik werk nu echt met zóveel plezier.” 

Ervaring via TCOZ

Alex, onderwijsassistent:

“Als invaller word je hartstikke gewaardeerd. Ik denk oprecht dat het goed zou zijn dat een onderwijsassistent een tijd invalwerk doet. Zo kan je een compleet beeld vormen en je horizon verbreden. En ik raad het ook aan voor studenten. Het is makkelijk te combineren met je studie en bij bepaalde opleidingen krijg je vrijstellingen als je dit invalwerk doet.

Zelf werk ik sinds 6 jaar als onderwijsassistent. De laatste 9 maanden, na een kleine uitstap in een andere sector, via TCOZ op verschillende scholen. Bovenbouw en onderbouw, heel afwisselend en heel breed. Op deze manier krijg je echt een klik met verschillende leeftijden. Ik help bij tel-les, begeleid kinderen 1 op 1 met werkjes en momenteel ook een jongen met het syndroom van Down. Soms versimpel ik de rekenoefeningen of geef ik extra instructies om de taal te verbeteren. Als ik even niks te doen heb ga ik kijken of ik andere collega’s kan helpen, met voorbereidend werk bijvoorbeeld.

Als ik naar mezelf kijk, hoor ik gewoon thuis in het onderwijs. Het is in deze functie soms best lastig om ertussen te komen en daarom heb ik gekozen voor invalwerk. Dat bevalt ontzettend goed. Ik ben 5 dagen beschikbaar en word graag ingezet. Als je wilt, kan je 40 uur werken en als je bijvoorbeeld kinderen hebt kan je kiezen voor halve dagen. Dat is het fijne van invallen.

Bij TCOZ kon ik 2 weken na het invullen van de formulieren al aan het werk en precies op de manier die ik wilde: 5 dagen en fulltime. TCOZ kijkt naar jouw wensen en probeert daaraan te voldoen. Zo werk ik liever niet op bepaalde scholen omdat mijn vriendin ook in het onderwijs werkt. Deze scholen kan ik in het systeem blokkeren en daar word ik dan niet voor benaderd.

Het nadeel van invalwerk? Dat je geen vastigheid hebt. Dat vind ik op dit moment fijn omdat ik wel eens een dag kan skippen, maar op termijn wil ik wel vastigheid. En dat is het mooie van invallen: je eigen kracht ontdekken, lijntjes uitzetten en daardoor eerder op gesprek mogen komen.”